School heeft een grote impact op de ontwikkeling én het welbevinden van kinderen. Blinkert Kinderpraktijk biedt scholen en leerkrachten ondersteuning bij vraagstukken als:
Hoe herken je hoogbegaafheid en/of hoogsensitiviteit in de klas?
Welke gedragsproblemen kunnen ontstaan bij deze leerlingen?
Hoe kan je adequaat handelen bij problemen zoals faalangst, demotivatie of leerproblemen?
Soms is het wenselijk om een didactisch onderzoek te laten afnemen bij een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling.
Graag denk ik met jullie mee over een goed doordacht schoolbeleid, waardoor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen voor de lange termijn haalbaar en houdbaar is.
Wil jij je samen met je team je verder verdiepen in hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit? Dat kan! Ontdek de trainingen van Blinkert Kinderpraktijk.
Hoogsensitiviteit: een begrip wat je steeds vaker hoort. Gelukkig maar! Want maar liefst 1 op de 5 mensen is hoogsensitief. En dus ook 20% van de kinderen uit jouw klas. Even concreet: wanneer je uitgaat van een klas van 25 kinderen betekent dit dat er 5 kinderen in jouw klas zitten die hoogsensitief kunnen zijn.
In deze 2 uur durende workshop doen de leerkrachten inzicht en kennis op over hoogsensitiviteit en worden zich bewust van hoe zij hoogsensitiviteit bij een kind kunnen herkennen én erkennen. Daarbij krijgen de leerkrachten praktische tools aangereikt die direct toepasbaar zijn voor in de klas.
Trainingen voor scholen
Hoe signaleer je hoogbegaafde leerlingen?
Wat zijn de mogelijkheden in de klas zelf? Moet er een (bovenschoolse) plusklas komen?
Hoe versterk je executieve functies?
Hoe zorg je ervoor dat afspraken breed gedragen worden en goed geborgd worden?
Wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering?
Hoe ga je om met de verwachtingen van ouders?
Jullie krijgen als school inzicht wat jullie wel of niet kunnen dragen en/of aanbieden, waarbij je ook leert dit duidelijk te communiceren.
Schoolbeleid bij hoogbegaafdheid
Goed onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen valt of staat met goed beleid. Graag denk ik met jullie mee over een goed doordacht beleid, waardoor het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen voor de lange termijn haalbaar en houdbaar is. Samen denken we na over vragen als:
Didactisch onderzoek
Soms is het wenselijk om een didactisch onderzoek te laten afnemen bij een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling. Omdat er vragen spelen als: 'waarom komt er niet uit wat er in hem/haar zit? Wat is het daadwerkelijke functioneringsniveau van deze leerling? Waardoor ervaart deze leerling zoveel stress? Of waarom is er zoveel weerstand richting schoolse taken?'.
Bij het didactisch onderzoek staat het in kaart brengen van het didactisch niveau centraal. Ik onderzoek dan wat het huidige niveau van rekenen, technisch- en begrijpend lezen en spelling is en breng de executieve functies in kaart. Ook kijk ik in het didactisch onderzoek naar de leervoorkeur die deze leerling heeft en welke leeringangen het beste ontwikkeld zijn.
1. Didactisch niveau in kaart brengen
Middels verslaglegging van de behaalde doelen, hiaten en uitgebreide verslaglegging van de observaties tijdens het didactisch onderzoek verkrijg je inzicht in welke aanpak voor deze leerling het best zal werken.
2. Verslag
* Exclusief reiskosten. Voor een reisafstand van meer dan 5 km per enkele reis (vanaf Katwijk Aan Zee) worden per km reiskosten van €0,23 in rekening gebracht.
Mijn diensten zijn vrijgesteld van BTW. Bovenstaande diensten zijn per uur, of per kwartier naar rato en zijn inclusief voorbereiding, uitwerking, terugkoppeling en gebruik van materialen.
Onlangs heeft Janine bij ons op school een workshop over hoog-gevoeligheid gegeven.
Bij binnenkomst in het lokaal werden we al duidelijk overprikkeld door geuren en geluiden. Leuk en leerzaam om dat zelf ook te ervaren. Janine heeft vervolgens op haar geheel eigen en enthousiaste manier informatie gedeeld en dit ondersteunt met eigen ervaringen en ervaringen uit de praktijk. Dit was heel fijn en het bracht de materie dichterbij. Wij vonden het een fijne en leerzame middag. Zeker een aanrader als je nog op zoek bent naar invulling voor een studiedag!
"Zeker een aanrader als je nog op zoek bent naar invulling voor een studiedag!"
Janine heeft bij ons op school een leerling uit groep 8 begeleid. Ik heb de samenwerking met Janine als heel prettig ervaren. Ze is kundig, bekwaam, open en voelt bij kinderen goed aan wat ze nodig hebben.
Na elke sessie gaf Janine een schriftelijke terugkoppeling aan mij als leerkracht, maar ook aan de ouders. Fijn om te zien dat deze leerling het vertrouwen heeft gekregen om zo een goede start te maken op het middelbaar onderwijs.
"Na elke sessie gaf Janine een schriftelijke terugkoppeling aan mij als leerkracht, maar ook aan de ouders."
110,-
Tarieven
* Exclusief reiskosten. Bij een reistijd van meer dan 15 minuten wordt het tarief van een sessie naar rato in rekening gebracht. Voor een reisafstand van meer dan 5 km per enkele reis worden per km reiskosten van €0,23 in rekening gebracht.
** Dit wordt per kwartier naar rato berekend.
Mijn diensten zijn vrijgesteld van BTW.
95,-*
95,-*
95,-*
95,-
130,-
95,-**
95,-**
Verzonden!
Wil je graag een kennismakingsgesprek inplannen of heb je vragen over ondersteuning voor scholen bij hoogbegaafdheid en/of hoogsensitiviteit?
Vul het contactformulier in en ik kom zo spoedig mogelijk bij je terug!
Contact
Janine is aangesloten bij: